Verjaardag in paregendijs en een mega boottocht naar Flores.

19 juni 2017 - Labuan Bajo, Indonesië

Vorige week zijn we van het zuiden van lombok naar het westen gegaan, naar sengiggi. Hier bleven we 4 dagen. De eerste dag hebben we lekker chil gedaan en aan het zwembad gelegen. Het was zaterdag dus savonds hebben we nog even het uitgaansleven van sengiggi getest. Helaas was dit niet zoals gili en waren er bijna alleen locals.
De volgende ochtend hebben we het strand van sengiggi opgezocht in de hoop dat hier iets te doen was. Helaaas was er ook niet veel te doen.

We bedachten ons om dus maandag voor een nachtje terug te gaan naar gili T voor mijn verjaardag. Onze backpack hoefde we dit keer niet mee te slepen op het kleine bootje want ons hotel was als betaald tot woensdag. Maar omdat er zo weinig te beleven was en je na 6 weken ook moe bent om alleen maar aan het zwembad en strand te liggen hadden we het er wel voor over om een nachtje extra op gili T te boeken. Voor ongeveer 15 euro pp hadden we een hotel en zijn we heen en terug gegaan van sengiggi naar gili T.

Toen we op gili T aankwamen was het helaas niet zo mooi weer, het regende. En als het hier in de tropen regent dan regent het hard. Maar stappen kun je even goed hier en savonds was het gelukkig droog. Want de meeste feestjes zijn buiten, op het strand.

Om 12 uur was het dan mijn verjaardag. Voor het eerst in mijn leven was ik 6 uur alleen jarig, zonder Pien. Heel gek vond ik het en meteen erg jammer, je mist toch iets op die dag. Volgend jaar maar weer gewoon samen vieren.
De stap avond was in tegendeel heeel erg gezellig en ondanks dat alles hier om 12 uur sluit vanwege de ramadam waren we pas om half 4 thuis. Geslaagde verjaardags nacht dus!
Dinsdag op mijn verjaardag zelf zijn we weer terug gegaan op een lokale boot naar lombok, sengiggi. Toen we hier aankwamen regende het weer. Hoe verder we kwamen met onze taxi, hoe meer regen en de straten lagen vol met puin van de bergen en water. Het heeft ongeveeer tot 5 uur geregend. Ik heb nog noooit zo slecht weer gehad met mijn verjaardag en dat in een tropische plek..
Helaas niet veel kunnen ondernemen alleen savonds nog lekker uiteten en heeft een livebandje nog een liedje voor mij gezongen.

Woensdag vroeg in de ochtend begon onze trip naar flores. We hebben een 4 daagse boottrip naar flores gedaan. En dit was echt heeeel gaaf! Af en toe een beetje (heel erg) eng maar ik had het nooit willen missen.
De eerste dag hebben we een heel stuk moeten rijden naar het oosten van lombok om de boot te pakken. We hebben vervolgens en heel stuk gevaren, zijn een keer gestopt voor te zwemmen en hebben vanaf de boot gekeken naar de zonsondergang.
De boot was even wennen want hij beweegt vrij veel en je merkt heeel goed dat je op zee zit. Als je snel zeeziek word is het niks voor je, daar had ik gelukkig geen last van.

We sliepen met een hele groep van ongeveer 20 man op het dek. Je hebt een matrasje, een kussen en een dekentje. Er hangt een zeil boven je en de zijkant is gewoon open, waardoor je sochtens vroeg wakker word door de zonsopkomst. De boot stopte de eerste nacht dicht bij een eiland waardoor hij vrij stil lag en ik goed heb kunnen slapen.

De tweede dag hebben we 3 stops gehad met de boot. Sochtens vroeg op een eiland waar we een waterval hebben bezocht en vervolgens een eiland waar we een zoutwatermeer gezien hebben. In de middag hadden we nog een zwemstop en derest van de middag, avond en nacht zouden we alleen maar varen. En dit was heftig kan ik je zeggen. Smiddags was ik even op het dek gaan liggen en heb ik gelukkig niks mee gekregen van de voorkant van de boot maar ik voelde de golven wel. Blijkbaar was er veel water in gekomen waardooor de crew twijfelde of ze zouden stoppen. Deze golven zijn vervolgens de hele nacht zo door gegaan. Als je in je bed lag kon je dus niet stil liggen en hoorde je de boot vaak op het water knallen. Een geluk dat we nog wel dolfijnen langs onze boot hebben gezien!! Maar die nacht heb ik geen oog dicht gedaan. Ook met in je achterhoofd dat er elk jaar wel een boot zinkt..

Vrijdag morgen waren we al vroeg maar helaas net niet optijd voor de zonopkomst bij de volgende stop. Het was een eiland waar we gingen klimmen op een berg voor een heel mooi uitzicht. En dat was het, na ongeveer 20 minuten lopen keek je uit op een paar mooie eilanden met witte stranden en helder blauw water, waaaw! Toen dacht ik oke, deze boottrip was het zeker wel waard! En we hadden pas 3 eilanden en dolfijnen gezien...

De volgende stop was namelijk een manta point waar we de manta gingen zien, en opnieuw hebben we ze gezien, heel gaaf!

Vervolgens zijn we nog gestopt op een strand wat roze zou zijn. Wij als enigste 4 nederlandse meiden van de boot sprongen meteen het water in en dachten daar zwemmen we wel even heen. Nou dat ging dus niet. De stroming van de zee was erg sterk waardoor we binnen no time 30 meter naar rechts waren gezwommen en dat was niet meer pink beach maar een paar rotsen. Gelukkig heeft de boot een klein reddingsbootje die deze 4 druipelingen op heeft gepikt en terug naar de boot heeft gebracht.
Een moterbootje heeft ons vervolgens naar pink beach gebracht. En het was inderdaad roze/rood als je er opstond doordat het koraal in het water rood is, maar met de zonsondergang zie je het nog beter. Helaas hebben we hier niet op gewacht..

Want we moesten verder varen naar een plek waar we stil zouden liggen voor de laatste nacht en een party op de boot hadden. Ondertussen heb je iedereen op de boot wel leren kennen, een erg gezellige groep met mensen van allerlei landen. Allemaal backpackers die aan het rondreizen zijn. Die nacht heb ik als een roosje geslapen, de boot lag stil, we hadden veel gedaan die dag en een paar bintang doet ook wonderen.

De laatste dag was onze eerste stop op komodo eiland. Dit was het eiland waar ik de bootrip eigenlijk voor deed. We gingen namelijk de komodoveraan zien. Het is een soort dinosaurus. De grootste hagedis die er is. We waren er in de paringstijd, (boom-boom noemen ze het hier) dus ze zeiden dat we geluk hadden als we ze zagen.
Maar we hebben ze gezien, eentje had net gegeten dus lag stijf op de grond tussen de bomen en bewoog niet. Die beesten zijn namelijk vrij snel en als ze je bijten ga je dood. En het enigste wat wij bij ons hebben is een gids met een houten stok... Een maand geleden is er zelfs nog een man overleden die een selfie met ze maakte.

Maar aan het einde kwamen we er bij het eindpunt nog eentje tegen en kwam mijn wens toch nog uit om er samen mee op de foto te gaan. Van ver af dan natuurlijk en geen selfie..

Na komodo eiland zijn we ook nog op rinca eiland geweest waar de komodoveraan ook leeft. Hier hebben we er meer gezien en hier waren ze ook veel actiever! Heel gaaf maar wel een beetje eng en zo veilig voel je je niet met de gids en alleen zijn stok..

De laatste stop was nog een erg mooi eiland met een zwemstop en om 5 uur kwamen we aan in labuan bajo. De haven van flores. Dus opzoek naar een hotel met een goed bed en eindelijk douche na 4 dagen. Die hadden we zo gevonden gelukkig! We zijn vervolgens met heel de groep van de boot een goeie hamburger gaan eten. Dit hadden we wel verdient na 4 dagen rijst, noodles en groente...
Daarna nog even een bar opgezocht met een deel van de groep en de crew van de boot! Heeel gezellig wat drankjes gedaan en dansen op de muziek van een livebandje.

Zondag hebben we met een deel van de groep van de boot nog een eiland in de buurt opgezocht. Elk eiland is opnieuw weer super mooi hier en elke keer weer anders. Je kon hier erg goed snorkelen en derest van de dag lekker chillen aan het strand.

Vandaag hebben we een luxer resort opgezocht, waar we 3 dagen blijven en andere dingen van flores gaan bekijken. Donderdag terug naar bali (met het vliegtuig dit keer) en dan is deze reis alweeer bijna voorbij, helaas...

Op het einde van deze week krijgen jullie dus alweer mijn laatste reisverslag. Maar een geluk als ik terug ben is het ospel kermis, lekker opstap en zie ik iedereen weer meteen terug!

Liefss vanuit flores x

1. TonLamerichs:
    19 juni 2017
    Geweldig Sam dit neemt je niemand meer af super mooi en met ospel kermis drinken wij er een
  2. Francien:
    Geweldig Sam,
    Geniet er maar van.
    Gr.
  3. Tante Alda:
    19 juni 2017
    Nog even Sam en dan ben je weer bij pap en mam je hebt wel een geweldige trip gemaakt denk ik ik zie je volgende week kom ik richting nederweerteind groeten tante