Stapvakantie na het (harde) werken en chillen op de gili's.

9 juni 2017 - Selong Belanak, Indonesië

Vorige week hebben we onze laatste week vrijwilligers werk alweer gehad. Het was erg leuk om de kindjes hier les te geven. Een groot verschil tussen de kinderen van health care en de kindergarten zat er wel. De kindjes in de kindergarten hechten veel sneller aan je had ik het idee. Ze willen telkens langs je zitten en trekken veel aan je. Ze zijn erg lief en ze leerde ook vrij snel. We hebben deze week de lichaamsdelen nog met ze geoefend en de kleuren. Hierbij hebben we het dansje hoofd schouders knie en teen knie en teen (in het Engels) geleerd. Dit wilden ze natuurlijk elke dag doen daarna. En wel 10 keer achter elkaar. Woensdag was onze laatste dag alweer en moesten we weer afscheid nemen van de lieve kindjes. De juffrouw vertaalde in het indonesies dat het onze laatste dag was en meteen begonnen er een paar te huilen. Erg zielig vond ik het. Want het gebeurt natuurlijk vaker dat de kindjes zich aan de vrijwilligers hechten, die na een paar weken weer gewoon vertrekken. Na heel veel bedank handjes, kusjes en knuffels zijn we weer naar ons huis gereden.

Smiddags zijn we nog gaan raften in Ubud. Maritza was deze dag jarig en zij mocht kiezen wat we gingen doen. Erg leuk en mooi om te zien op de rivier die midden door Ubud gaat. Helaas hebben we geen foto's want nog meer ongeluk voor mij. De go pro is afgevallen tijdens het raften en hebben we niet meer terug kunnen vinden. Flink balen was het wel!

Savonds hebben we voor de laatste keer sushi gegeten in Ubud nog wat gedronken en de laatste keer in ons oh zo fijn stapelbed met muskitonet geslapen.
Want donderdag gepakt met heel onze backpack zijn we vertrokken voor het rondreizen.

De eerste stop was gili trawagan.
Na ons (harde) werken hadden we wel een mini vakantie verdiend. En dat werd een stapvakantie op dit party eiland. Echt een heel tof eiland, je kan er goed opstap. Veel nieuwe mensen (westerse en locale) ontmoet en vooral lekker chillen en uit kateren aan het strand(of bed).
We sliepen hier in een homestay, dit was eigenlijk een kamer bij de locale bevolking thuis. Met deze locale bevolking hebben we ingedronken en hun wat drankspellen geleerd. Het kingzen en bussen hadden ze al snel goed door hoe het werkte. Hun hebben ons vervolgens de stap plekken van gili t laten zien.
Er zijn op dit eiland geen scooters of auto's te bekennen, alleen maar fietsen en paard met wagen. Wij gingen dus ook stappen op de fiets. En niet te vergeten snorkelen op en rond die eiland is erg mooi! Nog meer visjes gezien en dit keer ook de grote schildpadden.

Na 4 dagen stappen moesten we helaas toch verder om nog meer van dit mooie Indonesië te zien. Eerst 1 nachtje uitrusten op Gili air. We hebben het eiland nog even rond gefietst (binnen 45 minuten). En nog even een foto bij de beroemde schommel in het water met zonsondergang natuurlijk.

De dag erna gingen we met een klein bootje (met al onze spullen) naar lombok.
Aan het strand stond een auto voor ons klaar die ons naar kuta lombok bracht. Hier gingen we 4 dagen verblijven om de mooiste stranden en het binnenland van het zuiden van lombok te zien.

De eerste dag hebben we een scootertje gehuurd. Dat gaat hier makkelijk, veel rustiger als in bali en bijna niemand op de weg. We hebben deze dag 2 stranden bezocht en ze zijn echt een stuk mooier als die van Bali. Ook het binnen land hier is veel groener en heel veel bomen en landschap. Niet zo volgebouwd als Bali.

Gister zijn we naar een typisch traditionele markt geweest in een dorpje hier in de buurt. Indrukwekkend om een keer te zien maar hier moet je niet door heen lopen als je niet helemaal fit bent. De vis lucht komt je tegemoet. Het staat er bomvol met kruiden, kleren, fruit, vis en kip. Enkele foto's staan in mijn foto album.

Daarna zijn we naar de watervallen van lombok gereden. Deze liggen in het midden van lombok. Mooie watervallen maar we hadden er ook al een paar gezien in Bali dus super spectaculair was het niet. Behalve een waterval waar je naar beneden kan springen. Zo een hadden we nog niet gehad in Bali. Dit hebben we dus gedaan. Ik durfde eerst niet dus heb er lang over na moeten denken. Het was een sprong van 10 meter. Toen Maritza en Maud mij voorgingen ben ik ook maar gegaan. Maar eng was het wel. Het gaat vooral heel snel en je knalt het water in. Een bommetje is niet verstandig om te doen want daar krijg je zeker blauwe billen van.

Vandaag hebben we op de scooter nog een ander strand bezocht waar je kan leren surfen en vanavond gaan we naar het westen van lombok. Naar sengiggi, daar de omgeving verkennen om vanuit daar verder te gaan naar Flores.

Liefss x

1. Francien:
    9 juni 2017
    geniet ervan nu het kan !!
  2. Tante Alda:
    9 juni 2017
    Je ziet er goed uit Sam lekker bruin mooie omgeving leuke fotos en lieve kindjes allemaal een uniform aan geniet van het backPakken dit maak je misschien nooit meer mee groeten en doe voorzichtig tante
  3. Jos en Annemie:
    12 juni 2017
    Hallo Sam,
    Wij willen je van Harte Feliciteren met je verjaardag morgen.
    Proficiat van Jos en Annemie.